Reis om de Wereld
Voeding voor reizigers

Bangkok vanaf een fietszadel

59

Wilbert van Haneghem bezoekt Bangkok en besluit een fietstochtje te maken. Georganiseerd, dat wel, want om nu alleen door deze drukke miljoenenstad te rijden, is ondoenlijk. De tour wordt georganiseerd door een Nederlander, Michiel Hoes, die een eigen bedrijfje runt, Amazing Bangkok Cyclist. ‘We stappen op de nieuwe, zilverkleurige fietsen en rijden achter hem aan, het drukke verkeer van Bangkok in. We passeren varkenskoppen op pedaalhoogte, rijden bijna kippen omver die nog verkocht moeten worden, zien brokken vlees hangen waarvan we de herkomst niet kunnen bepalen. Het is er druk, erg druk’, zo schrijft Wilbert.

Wilbert van Haneghem

Tijdens de voorbereidingen van onze reis lezen we al over; een Nederlander die, hoe kan het ook anders, fietstochten organiseert dwars door de drukke metropool Bangkok. De oprichter van ABC (Amazing Bangkok Cyclist), Co van Kessel, heeft inmiddels zijn toerorganisatie overgedragen aan een andere Nederlander, Michiel Hoes.

Bangkok

Hij gaat met groepen fietslustigen in zijn kielzog over de markten en door de wijken van Bangkok. Het is nog maar de eerste week van onze ruim vier maanden durende reis door verschillende landen van Azië, dus wat kan een betere manier zijn om rustig aan het Nederlandse te ontwennen en een dag te gaan fietsen? Tezamen met een internationaal gezelschap van expats, toeristen en (tijdelijke) bewoners van het land luisteren we met open mond naar de verhalen van Michiel bij het introductiepraatje.

“When you’re on the concrete pathways, don’t make a video while riding your bike…stand still otherwise you’ll be soaking wet!” De verbijsterende blik van de Hong Kong Chinees in het gezelschap vraagt om meer uitleg, en die krijgt hij ook. Het verhaal gaat dat een ietwat corpulente dame dit advies eens in de wind sloeg en met videocamera en fiets de zogeheten klong –kanaal- inviel. Michiel, ging erachteraan en beiden kwamen als verzopen eendjes met modderige smurrie op het hoofd weer tevoorschijn, iets wat hij duidelijk niet nog een keer wil meemaken. De boodschap is duidelijk; na nog wat uitleg over het oversteken van zesbaans snelwegen, constant bij elkaar blijven, in een enkele rij achterelkaar fietsen hebben we allemaal in de gaten dat dit niet zomaar een fietstochtje wordt.

Een blik op de klongs…
Een blik op de klongs…

Varkenskoppen

We stappen op de nieuwe, zilverkleurige fietsen en rijden achter hem aan, het drukke verkeer van Bangkok in. Achterop rijdt de Thaise gids. Bij de eerste stop vertelt Michiel dat hij verwacht dat er vandaag wel eens eentje in het water zal belanden, de Chinees blijkt namelijk slechts vier keer eerder in zijn leven te hebben gefietst. Bij het rondje testrijden in de parkeergarage valt hij al een paar keer om. De Thaise gids had hem het voordeel van de twijfel gegeven en hem toch mee laten gaan.

Al gauw belanden we op een drukke markt waar wij onze ogen uitkijken. Een fiets is wel gemeengoed, maar zo’n kolonne van vijftien westerlingen op koddige zilveren stalen rossen doet bij de Thai de lachspieren aanspannen. We vragen ons dan ook af wie de meeste lol heeft, wij of zij… We passeren varkenskoppen op pedaalhoogte, rijden bijna kippen omver die nog verkocht moeten worden, zien brokken vlees hangen waarvan we de herkomst niet kunnen bepalen. Het is er druk, erg druk. Ik denk dat het opzet is dat we geen fietsbel hebben, maar met wat geschreeuw kom je ook een heel eind.

Na een korte waterstop bij de fietsenmaker om alle schroeven aan te draaien en water en fruit te nuttigen, rijden we richting pier, om verder te reizen met een longtailboot op de Chao Prayarivier. We komen midden in de jungle uit, wat overigens nog steeds Bangkok is! De Chinees had inmiddels al drie keer bijna een ongeluk met brommers of overstekende dieren; we houden ons hart vast en houden enige afstand van hem.

Bangkok
Jungle van Bangkok.

Klongs en mangrove

De klongs oftewel kanalen van Bangkok zijn een verhaal apart. Dwars door open rijstvelden en dichtbegroeide mangrove lopen betonnen wegen van soms niet meer dan 1.20 meter breed. Je kunt dan ook ongeveer drie meter boven modderig water fietsen. Als je erin valt, loopt je kans op ziektes waarvan we in Nederland het bestaan niet eens weten.

Behalve het smalle pad zijn vooral de negentig graden bochten een behoorlijke uitdaging. Michiel die voorop rijdt, neemt de bochten zonder de grond te raken met zijn voeten. Als ik hetzelfde probeer, lig ik bijna in de plomp. Dat kan ik me als Nederlander natuurlijk niet veroorloven en veiligheidshalve hou ik verder maar een voetje aan of bij de grond. We rijden door dorpjes en nederzettingen met drie hutjes en overal enthousiaste kinderen of volwassenen.

Ze roepen net zo lang “Hello” naar je tot je antwoord en barsten dan in lachen uit. ‘Onze’ Chinees is na zo’n tien meter meteen door Michiel van het betonnen pad afgehaald en samen met de Thaise gids rijdt hij een veiligere route. Soms passeren we huizen zo dichtbij dat je in de woonkamer kunt kijken en het Thaise leven van wel erg dichtbij gadeslaat. We kijken mee met vechtfilms, zien huizen schoongeschrobt worden en vooral veel kinderen met elkaar of met dieren spelen.

bangkok smalle straatjes
Het valt niet mee om tempo te maken door de smalle straatjes.

Met droge kleren en bibberende knieën (de Chinees) komen we gezamenlijk vroeg in de avond terug bij de startplaats en parkeren we onze Silver Bullets voor de volgende groep fietslustigen. Fietsen in Bangkok is een heel avontuur…