Van David tot Panama-stad

door Reis om de Wereld
Gepubliceerd: Laatst ververst op 88 views

Panama is een aangename verrassing. De natuur is prachtig, het is nog weinig toeristisch en de mensen zijn ontzettend hulpvaardig. Marjemme van Poelgeest fietste in alle vroegte de grens over en reden naar David. David was dus in David. David wilde een leuke foto van hem met het naambordje van de stad. Helaas heten er waarschijnlijk wat meer mensen David en is er geen enkel naambordje meer te bekennen.

Marjemme van Poelgeest

De fietsen en de meeste bagage stalden we in David. Met de bus reden we naar het nationale park Amistad. Daar hebben we een korte wandeling gedaan in de hoop de zeldzame quetzalvogel te spotten. Dit is een zeldzame groene vogel met een lange staart. We spotten slechts een ondeugend stelletje op de rotsen bij de waterval. In hotel Los Quetzales in Guadalupe was het goed vertoeven. ´s Avonds was het er zelfs koud en zaten we lekker op de kussens bij het knapperende haardvuur met een goed glas Chileense wijn.

Sendero de los Quetzales

We bleven er nog een dag hangen. Veel verschillende kolibrisoorten fladderen rond het hotel. Uiteraard gingen we weer op zoek naar de quetzal. Tevergeefs. Iedereen scheen ze gezien te hebben, alleen wij niet. We gaven het al bijna op. Toen we op de Sendero de los Quetzales liepen door een prachtig bamboebos en regenwoud werden onze gebeden verhoord. Aan het eind van de trail zag ik er eentje op een boomtak gaan zitten. Het was het minder fraaie vrouwtje, zonder de lange groene staart, maar toch een hele bijzondere verschijning. Een opgepropte groene vogel met een rode borst en een borstelig groen haarkapsel. We konden met een tevreden gevoel op het stadje Boquete aan. Onderweg troffen we nog de meest prachtig gekleurde vogelpaartjes aan.

De mannetjes en vrouwtjes hebben eenzelfde formaat maar hele andere felle kleuren en tekeningen. Ik wist niet eens dat er zulke mooie kleine vogeltjes bestonden. De natuur is echt verbazingwekkend. Na een nacht in Boquete, waar rondom veel Guaymi-indianenfamilies wonen, namen we de bus terug naar het hete David.

Tole panama

Indianen kleding te koop in de buurt van Tolé.

Bocas del Toro

David en ik zijn vier dagen naar de eilanden ‘Bocas del Toro’ geweest. Francois had in David nog genoeg te doen en houdt niet van boten en stranden. Hier zagen we voor het eerst de Kuna-indianen, waarvan met name de vrouwen erg herkenbaar zijn. Ze dragen felgekleurde arm- en beensieraden, traditioneel geborduurde kleding en hebben een goudkleurige ring door hun neus. Vier dagen regende het, en niet zo´n beetje ook. De lederrugschilpadden die in deze tijd naar het strand komen om hun eieren te leggen, hebben we helaas niet gezien.

We waren slechts koud en verregend na een avond met vrijwilligers meegelopen te hebben om deze grootste schilpaddensoort te zien te krijgen. Wederom weten we dat je de natuur niet kunt dwingen. Tijdens een kanotochtje in de regen zagen we een dolfijn. Tussen de regendruppels door hebben we twee andere eilandjes bezocht en daar een stukje over het strand gelopen. Verder was het met name veel lezen en lekkere maaltijden koken. Ook niet verkeerd. Met een ziekmakend dertigpersoonsvliegtuigje vlogen we terug naar David. Ik leerde op dat moment, van een al eerder in Costa Rica onmoette Zwitser, dat Pim Fortuyn doodgeschoten is. Schokkend nieuws. Het stond ook hier op de voorpagina van alle kranten.

Bridge of the America’s

Dat we het al tot zover gebracht hebben. “Bridge of the America’s op de achtergrond.

Gewoon fietsen naar Tolé

Van David fietsten vervolgens naar Tolé. De omgeving werd steeds bergachtiger. Weer eens was de verkregen informatie niet juist. Er was geen hotel te bekennen. We hadden geluk en mochten een nachtje gratis bij de paters overnachten in een slaapzaal. Ze waren fietsers wel gewend. We gingen naar bed met vrolijk kerkgezang en werden er ook mee wakker. De volgende twee dagen van ruim 100 km waren net als de vorige fietsdagen. Ze bestonden slechts uit eten, fietsen en slapen.

Een nacht brachten we door in Santiago en de volgende nacht spendeerden we in Penomene in een sjiek Continental hotel. Af en toe is het de moeite waard om ook dit soort hotels uit te checken. Zeker met drie man valt de prijs soms reuze mee. Omdat we wel een kort dagje fietsen verdiend hadden besloten we ons in plaats van 100 km te beperken tot 65 km. Helaas is het toch weer bijna een honderd kilometer dag geworden. We vonden enkel een veel te duur hotel en een bordeel. Meerdere malen zeiden mensen dat we in het volgende dorp wel een hotel of pension konden vinden, wat niet zo bleek te zijn. Des te korter is de weg naar Panama-stad dachten we maar positief. In Sajalices ploften we bekaf neer in een motelletje.

Panama-stad

Toch wel een hele bijzondere ervaring om het Panamakanaal te zien. We reden over de ‘Bridge of the America’s’, die Panama-stad met de rest van Centraal Amerika verbindt. Best kicken. Zo reden we de drukke stad in. Het was zoeken naar een niet vol en goed hostel. Een flinke klus. Een Panamees paartje heeft ons met hun jeep naar verschillende locaties begeleid, wat toch zeker enkele uren in beslag nam. Ze verveelden zich blijkbaar op deze zondag. Wel ontzettend aardig.

We verbleven aanvankelijk in een massahotel, op de hoogste verdieping met uitzicht op de Pacifische Oceaan en op een zwembad met olympische afmetingen. Hier hebben we om de spieren warm te houden een kilometer in gezwommen. Vervolgens had ik dagen spierpijn. We zijn verhuisd naar een heel knus hostel, zodra daar een kamer vrij was.

Hier voelen we ons helemaal thuis. Er is een huiskamer, terras met tafeltjes en hangmatten, gratis Internet en een keuken. Wat wil je nog meer. Het is erg gemakkelijk hier te blijven hangen. We gaan veel naar de film, koken de lekkerste maaltijden en kletsen wat met onze huisgenoten uit Argentinië, Texas, Zweden, et cetera.

We bezochten een indrukwekkende Bahai-tempel in de vorm van een ei. In het Bahai-geloof komen de verschillende religies samen. In India zag ik ooit al de prachtigste tempel die ik ooit gezien heb, in de vorm van een gigantische lotusbloem. Net buiten de stad kun je goede wandelingen maken door het regenwoud.

Casco Vieja

Het oude centrum van de stad, Casco Vieja, is mooi om te zien met zijn statige koloniale huizen en kerken. Helaas is het er onveilig en zorgt de toeristenpolitie ervoor dat je je slechts op de centrale straat begeeft. De vrouwelijke president woont er in een prachtig pand, maar de rest van dit gedeelte van stad is erg vervallen.

In Panama-stad is absoluut het contrast tussen rijk en arm erg groot. Je ziet er wolkenkrabbers waarin alle grote banken huizen. Aan de andere kant zie je de vervallen flats waar de gebroken regenpijpen water spugen, veel mensen op een erg klein oppervlak wonen, de gekleurde verf afbladdert, de was kriskras over het balkon hangt en af en toe een prachtige in bloei staande plant op de balkonrand staat.

Het beroemde Panama kanaal

We bezochten de sluizen in het Panamakanaal, wat voor Nederlanders niet heel bijzonder is. Wel indrukwekkend zijn de gigantische vrachtschepen die in de verschillende sluiskamers naar een andere hoogte zakken of stijgen en door kleine treinlocomotiefjes met behulp van touwen in het midden van het kanaal worden gehouden. Ook de geschiedenis van de bouw van het kanaal is erg indrukwekkend. De Fransen zijn er ooit onder De Lesseps aan begonnen.

Malaria, gele koorts en mismanagement zorgden voor een faillissement. Duizenden mensen overleden bij de bouw van het kanaal. Na nog een Franse poging namen de Amerikanen het over. De Fransen hadden voor hen al een mooie start gemaakt waar zij op voort konden borduren. De schepen betalen flink om door het kanaal te mogen. Gemiddeld betaalt een schip 30.000 dollar. De goedkoopste doorgang was een zwemmer die minder dan een dollar neertelde. Sinds een paar jaar heeft Amerika het kanaal aan Panama teruggegeven. Panama moet het kanaal met zijn sluizen echter uitbreiden, wat flink wat kosten met zich meebrengt.

We vermaken ons hier in de Panamastad nog wel even en zijn op zoek naar een goedkoop ticket naar Quito, Equador. Tijd voor Zuid-Amerika.