Op zoek naar vervoer wereldreis? Hoe je ook reist, elk vervoermiddel heeft zijn eigen gemak en toegevoegde waarde, maar zorgt er ook voordat je andere hoogtepunten misloopt.
‘Elk voordeel heeft zijn nadeel.’ Deze uitspraak lijkt nergens zo van toepassing als op de keuze van vervoermiddel bij een langere reis. Hoe je ook reist, elk vervoermiddel heeft zijn eigen gemak en toegevoegde waarde, maar zorgt er ook voordat je andere hoogtepunten misloopt. Het is en blijft een kwestie van afstrepen en afvragen. Waar wil ik naar toe, hoeveel tijd heb ik nog, welk risico neem ik en past het in mijn budget? Ofwel, hoe combineer ik het nuttige met het aangename?
Vervoer wereldreis
Als een Swiebertje van de 21e eeuw afscheid nemen van de veldwachter, je dorp verlaten en de wijde, onbekende wereld in. Het klinkt aantrekkelijk maar de wijde omgeving van je dorp en land ken je meestal wel en het duurt zo wel heel erg lang voordat je het idee hebt, dat je echt op reis bent. De meeste reizigers kiezen er daarom dan ook voor om de wereldreis te beginnen in het vliegtuig op weg naar bestemmingen buiten Europa.
Vaak reis je vanaf Schiphol naar verre oorden, maar soms kan het lonen om een reis via een van de omliggende vliegvelden te boeken. Vaak is dat voordeliger. Net over de grens met Nederland ligt vliegveld Weeze. Je kunt daar naar verrassend veel bestemmingen en wil je daar ook parkeren, dan kun je terecht bij Parkeren Weeze airport.
Vliegen is immers snel maar helaas ook wel saai. Je reist duizenden kilometers over vele landen en streken zonder ook maar iets hiervan te zien en de lokale sfeer te proeven. Voordeel is wel dat er in meerdere opzichten geen veiliger vervoermiddel is dan het vliegtuig. De kans op een ongeluk is kleiner dan bij welk ander vervoermiddel dan ook en de kans op diefstal en beroving in het vliegtuig is vrijwel uitgesloten. Ben je ooit iemand tegengekomen bij wie zijn of haar camera of credit card tijdens een vlucht is gestolen?
Op het vliegveld zelf telt een gewaarschuwd mens overigens voor twee. Kortom; vliegen is snel en veilig. Je kunt op vele manieren aan betaalbare vliegtickets komen. Via Internet of reisbureaus kan je tickets en pakketten (combinaties van vluchten en trajecten bijvoorbeeld met bepaalde maatschappijen of in zelf vooraf bepaalde landen) boeken waarbij je zelf vliegroutes met tussenstops (Stop Overs) kan bepalen.
Kijk ook eens op vliegtuigradar24. Hier kun je live een vlucht volgen van alle airlines die boven Nederland vliegen.
Voor een redelijke prijs zijn er “Round the World” tickets waarmee je meerdere stops en trajecten over diverse continenten kan maken. Er zijn ’packages’ met extra gratis binnenlandse vluchten of andere extra’s. Je zit echter wel vast aan de uitgestippelde route en data. Dit is één van de vele nuttige sites waarop je deze pakketten kunt boeken. Als je veel kilometers reist met dezelfde maatschappij loont het de moeite je aan te melden als Frequent Flyer. Dit kan via de diverse websites van de luchtvaartmaatschappijen maar kan ook bij een reisburo. Het levert je een aantal voordelen op. Denk hierbij aan kortingen, sneller inchecken, lagere prijzen, voordeligere autohuur.
Vaak reis je vanaf Schiphol naar verre oorden, maar soms kan het lonen om een reis via een van de omliggende vliegvelden te boeken. Vaak is dat voordeliger. Net over de grens met Nederland ligt vliegveld Weeze. Je kunt daar naar verrassend veel bestemmingen en wil je daar ook parkeren, dan kun je terecht bij Parkeren Weeze airport.
Met de trein
Toen ik in 1988 (non stop)treinreis van Moskou naar Peking had geboekt varieerden de reacties van “wat is daar nou aan” en “dat is mijn grootste wens in mijn leven”. Nu spreekt de Trans Siberië Express wel heel erg tot de verbeelding maar hoe dan ook; In iedere trein en op ieder station, van groot tot klein, proef je de sfeer van het reizen. Het station is het ‘begin’ en het ‘einde’ van de wereld en tevens een afspiegeling van de maatschappij met al haar voor- en nadelen. Op het station en in de trein is het gezelliger maar ook onveiliger dan op het vliegveld of in het vliegtuig.
Wees ruimschoots op tijd op het station, neem de tijd voor het kopen van een kaartje en oriënteer je op instapplaatsen/perron/omgeving. Check desnoods vooraf of het station ook ’s avonds veilig is. De trein en het station zijn lustoorden voor dieven en zakkenrollers. Je moet er voortdurend op je hoede zijn. Sommige ervaren reizigers adviseren zelfs kettingen mee te nemen of onderweg te kopen om je bagage vast te nagelen. In vele niet-westerse landen zijn de treinen overvol, doet de airco het vaak niet en garandeert een reservering niet altijd een gegarandeerde plaats. Meer info over veilig reizen op Veilig reizen
Vooral vrouwen moeten opletten met wie zij hun coupé delen. Vertrouw ook niet blind op het treinpersoneel. Kortom, reizen per trein betekent soms stress en ongemak maar ook een ontspannen en comfortabele manier om te reizen. “Ik leunde achterover om lekker van het uitzicht te genieten”, aldus een citaat op een website van één van de vele treinreizigers in India.
Bovendien is de trein geschikt om dagboeken te schrijven en foto’s van het voorbijrazende landschap te nemen, zo is mijn ervaring. Hiervoor moet je dan wel weer overdag voor reizen. Het voordeel van ’s nachts reizen is dat je overnachting en verplaatsing combineert. Dit scheelt tijd en geld. Van het landschap zie je dan helaas niets. Het is onmogelijk om de gehele wereld met de trein te bereizen. Met name in Afrika en Midden-Amerika functioneren vele spoorwegen nauwelijks en is de maatschappij niet ingesteld op treinreizen. Net als met vliegen kan je ook voor treinreizen maatpakketten kopen en boeken.
Auto
Als je niet afhankelijk wil zijn van vaste of onbetrouwbare dienstregelingen, snurkende of stinkende medereizigers, vaste stopplaatsen of onveilige en drukke stations, kan je ervoor kiezen om een auto te huren of te kopen. Je blijft dus baas over je eigen tijd. Vind je geen slaapplaats dan kan je altijd nog in de auto slapen. Zorg overigens wel altijd voor een deken en fles drinken en kijk uit waar je parkeert.
Voor je het weet krijg je ongewenst bezoek van een medemens of pakweg een nieuwsgierige olifant. Aan zowel kopen- als huren kleven voor- en nadelen. Huurauto’s zijn doorgaans nieuwer (als het even kan met CD speler!!, een genot op de Highway in Australië kan ik je verzekeren) en dus ook veiliger dan een gekochte auto. Bij pech onderweg, krijg je ‘direct’ vervangend vervoer en bij de huurprijs is de aansprakelijkheid bij ongelukken doorgaans standaard meeverzekerd. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan.
Hoe langer je weg blijft, hoe voordeliger en aantrekkelijker het is en lijkt om ter plekke een auto te kopen. Je hebt wel kans dat een gekochte auto al behoorlijk op leeftijd en is de kans op pech onderweg groter. En kapotte auto moet je dus zelf repareren. Wegenwacht is er meestal niet. Daarbij komt dat garages en dus ook onderdelen niet of niet dichtbij zijn en je dus soms afhankelijk bent van lokale beunhazen. Voor vertrek een cursus autosleutelen, altijd handig! Als je zelf autorijdt loop je het risico dat je betrokken raakt bij een ongeluk. In veel landen geldt in dat geval omgekeerde bewijslast (bewijs dus maar dat het jouw schuld niet is) en viert bureaucratie hoogtij.
Verzeker je dus goed, bepaal je eigen risico, onderteken niets en raadpleeg bij een ongeluk desnoods de ambassade. Wees voorzichtig met het meenemen van lifters. Niet iedere lifter heeft louter goede bedoelingen. Vaak worden ook liften gevraagd en aangeboden via prikbord advertenties bij ‘backpackers’ gelegenheden en kan je dus vooraf kennis maken met je passagier. Hoe zeer je aan je auto kan gaan hechten blijkt wel uit een reisverhaal op Reis om de Wereld. Ook valt, aan het eind van de reis, het afscheid van Willy Wanker zwaar. We moeten hem verkopen. We hebben het goed gehad, jongen. Bedankt, voor de bewezen diensten, snik”. Check vooraf de eisen die per land aan je rijbewijs worden gesteld bij de Helpdesk Rijbewijzen van de R.W.W.
Mini busjes/taxi
Veel reisbureaus, met name in Zuidoost Azië, bieden, ook voor meerdere dagen, minibusjes met chauffeur aan. Voordeel; Je hoeft niet zelf te rijden over onbekende wegen en je kan dus optimaal genieten van het landschap, zelf stopplaatsen bepalen, onderweg een pilsje drinken en je chauffeur is vaak ook je gids. Om de kosten te delen moet je het busje dan wel delen met enkele medepassagiers. Vrijwel bij ieder backpackers trefpunt hangen aanbiedingen van reizigers om samen een mini busje te delen. Het aanbod is zo groot dat je zelf de meest geschikte medereizigers kan uitkiezen.
En dan de taxi. Zeker als je een taxi deelt is het een redelijk betaalbaar vervoermiddel om snel van A naar B te reizen. Bovendien is de taxi vrijwel overal verkrijgbaar al kan het in de binnenlanden van Afrika toch nog wel enkele dagen duren!!! Het voor- en nadeel van vervoer per taxi is dat je op onverwachte momenten op verrassende plaatsen terecht komt.
In landen als India en Vietnam is het eerder gebruikelijk dan uitzonderlijk dat je na een tankstop (de taxichauffeur zal je vragen de rekening te betalen)eerst langs bevriende geldwisselaars, handelaren en ‘foute’ hotels wordt geleid alvorens je eindbestemming te bereiken. “Normaal schijnt te zijn dat degene die nieuwe gasten brengt ongeveer de helft van de eerste nacht aan commissie krijgt. Dat is de moeite waard dus ze blijven je maar achtervolgen” aldus twee reizigers op hun Travel Page over Vietnam. Soms is het beter vooraf een prijs te bespreken terwijl je ergens beter op de meter af kunt gaan.
Fiets
Wie éénmaal per fiets op reis gaat, wil nooit meer iets anders. Dat idee krijg je uit de vele verhalen en ervaringen op sites als Wereldfietser.nl. Er zijn zelfs reizigers die met het hele gezin jaren over de wereld fietsen. ‘Wereldfietsers’ achten de fiets het vervoermiddel om kennis te maken met de wereldvolkeren. “Je proeft, voelt, ruikt,hoort en ziet het land” aldus één van de vele wereldfietsers. Een goede en betrouwbare fiets en goed (waterdicht) materiaal is natuurlijk eerste vereiste voor een geslaagde fietsreis.
Er zijn niet zoveel landen waar je geschikte fietsen kunt kopen en omdat je eigen fiets toch het lekkerste rijdt, is het raadzaam je fiets op te laten sturen naar je startplaats. In- en uitchecken duurt dan wel wat langer. Op de fiets zul je niet al te grote afstanden afleggen. Houdt hier dus rekening mee met je planning en neem dus ook kampeerspullen mee. Informeer vooraf wel of kamperen is toegestaan en of het wel veilig is.
Incasseringsvermogen
Uiteraard moet je redelijk handig zijn en in staat zijn zelf je fiets te repareren. In India zijn wel fietsenmakers maar in de meeste landen ben je voor een reparatie toch op jezelf aangewezen. De ervaringen van wereldfietsers is overigens wel dat er altijd wel iemand is,die je kan en wil helpen. Een westerse fietser komt men immers niet elke dag tegen. Wereldfietsers trekken over het algemeen veel belangstelling en ontmoeten veel mensen. Je hebt namelijk altijd en overal wel iets voor je fiets nodig.
Niet ieder land is ingesteld op fietsers. Secundaire wegen zijn vaak onverhard, met name in de voormalige Sovjet Landen. Veel wegen kennen geen fietspaden. Derde wereldlanden trachten haar wegen toch in eerste instantie autorijp te maken. Dit betekent voor fietsers, dat je soms over snelwegen moet rijden met alle gevaren van dien.
Ook moet je rekening houden met heuvel- en bergachtige landschappen en bijtende honden. Ent je in tegen hondsdolheid. Kortom, reizen per fiets vraagt een degelijke voorbereiding en een meer dan gemiddelde conditie. Incasserings- en doorzettingsvermogen. Daar staat tegenover dat je, meer dan met welk vervoermiddel dan ook, niet weet waar je uitkomt. Verder raad ik je aan boeken van Frank van Rijn, zowel een electrotechnicus als reizende schrijver) te lezen. Hij is de goeroe van de wereldfietsers.
Er zijn vele wegen die naar Rome gaan…
De ideale reis? Wie het weet,mag het zeggen. Met de boot naar Helsinki, vervolgens per trein naar Moskou en Peking, afzakken naar Zuidoost Azië, per vliegtuig naar Australië, aldaar een auto kopen of huren, per vliegtuig naar Amerika, met de bus door Amerika naar Zuid-Amerika etc. etc. Dit kost tijd en geld en als beide niet onbeperkt voorhanden zijn, zul je dus moeten kiezen. Uiteraard zijn er ook er nog alternatieven. Hoe te reizen is net als het gewone leven; het maken van afwegingen en keuzes en bovenal ‘nooit meer vroeg opstaan voor je werk, maar héél vroeg opstaan voor een bus, die wellicht nooit komt’. Veel reisplezier en TAKE CARE!!!